Domme fouten die slimme moeders maken als ze weer gaan werken na hun verlof

 In Nieuws

Ik had er zoveel zin in om te weer te beginnen, verzucht Janneke, even iets anders dan babygebrabbel, flesjes en luiers verwisselen. Maar het valt het vies tegen. Ik heb op mijn werk steeds het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. Gisteren heeft mijn baas aangekondigd dat er een reorganisatie komt en dat ik moet gaan solliciteren op mijn functie. Ik denk dat ik weinig kans maak want mijn concurrent is een man. Die hoeft niet eerder weg als zijn kind ziek is, dat regelt zijn vrouw.

Ik wou dat ik mij weer fit en energiek zou voelen

Ik weet niet meer zo goed, het enige wat ik wel weet is dat ik ongelofelijk moe ben, ’s nachts wakker wordt gehouden door een huilend kind, pijn heb in mijn rug en ik blijf maar hoesten, heel irritant. Ik wil dit niet meer, maar de hele dag thuis zitten met een kind dat is echt geen optie voor mij. Het geld kunnen we goed gebruiken en de hele dag thuis met een kind ik moet er niet aan denken.

Veel vrouwen onderschatten de terug keer na hun zwangerschapsverlof

Er zijn veel vrouwen zoals Janneke, die de terugkeer na het werk zwaar vinden. 30% van de werkende vrouwen in Nederland meldt zich ziek na hun zwangerschapsverlof. De meest voorkomende redenen zijn: bekkenpijn (30%), rugklachten (26%), oververmoeidheid (23%) en mentale problemen (14%).

En 1 op de 10 vrouwen stopt zelfs met werken binnen 12 maanden na de bevalling. Ze vinden dat hun lijf op is. Ze zijn moe van het rennen vliegen, het razen van de hormonen en de fysieke klachten. Heel erg jammer omdat het maar tijdelijk is. Als je eenmaal stopt met werken het lastig is om over een paar jaar weer te starten.

Voor Janneke en voor alle opgebrande moeders geldt dat het anders kan. Door je goed voor te bereiden en met je juiste verwachtingen kun je een heleboel leed voorkomen.

Wat zijn de grootste fouten die worden gemaakt? En hoe zorg je ervoor dat jij die niet maakt?

1.    Denken dat je lijf niet is veranderd

Moeder worden is niet iets wat je er zo maar bij doet. De zwangerschap en de bevalling hebben een grote impact op je lichaam. Je lijf is verzwakt met name je rug en bekken zijn niet meer zo belastbaar als voor de bevalling en je algemene conditie is ook verminderd. Zeker als een fysiek beroep hebt moet je hier rekening mee houden. Ga aan de slag om je bekken, buik en rug weer sterker te maken maar houd er ook rekening mee dat je in je werk nog niet alles op je oude niveau kan.

2.    Op wilskracht de dag doorkomen.

Na de komst van je kindje, verandert er ook veel op mentaal vlak. Slapeloze nachten, zwangerschapshormonen, de onvoorwaardelijke liefde voor je kindje het gevoel dat je nooit meer tijd voor jezelf hebt kunnen je minder stressbestendig maken dan je was. Het gevolg hiervan is dat je nog beter je best gaat doen en nog meer van jezelf gaat vergen. Je komt de dag door op wilskracht. Maar wilskracht geeft je geen energie het put je uit. Sta jij wel eens stil en luister je wat je hart echt wil? Leren luisteren naar je intuitie maakt je als mens maar ook als moeder super sterk.

3.    Geen hulp vragen

Als je weer gaat werken dan houd je minder tijd over voor je huishouden, kind en man en al helemaal niet meer voor jezelf. Het gevoel van tijd te kort zorgt ervoor dat je altijd maar aan het rennen en vliegen bent. Lukt het niet om alle taken zelf te doen. Vraag dan hulp, zorg voor een eerlijke verdeling van de taken tussen jou en je man. Hebben jullie beide te weinig tijd schakel dan hulp van buiten in.

Loop het niet lekker op je werk dan is het helemaal niet gek om dit te bespreken met je collega’s en vraag om hulp bij de dingen die niet goed gaan.

4.    Geen goede afspraken maken met je werkgever

Vaak betekend de komst van een kindje dat je op je werk ook anders gaat functioneren. Je bent minder flexibel en het kan zijn dat je er voor gekozen hebt om minder te gaan werken, dit houdt ook in dat je takenpakket moet veranderen. Het is belangrijk om dit te bespreken met je werkgever zodat hij weet wat hij kan verwachten en het geeft jou veel rust als hier goede afspraken over worden gemaakt.

5.    Geen tijd voor jezelf maken

Een goede moeder zorgt ook goed voor zichzelf. Dat betekend dat je ook tijd voor jezelf moet maken. Als jij graag een weekendje zonder kinderen op pad gaat dan kan dat, daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Wil jij graag sporten maar je man is altijd weg? Neem een oppas je verdient het uurtje voor jezelf. Je verdient het en het maakt je een betere moeder.

 

Ik hoor graag van jou:

– welke fouten jij hebt gemaakt toen je weer ging starten na je zwangerschapsverlof?

– hoe zou het zijn als je je deze fouten niet had gemaakt?

– wat is een actie die je uit deze blog meeneemt om je leven te veranderen?

Dankjewel voor jouw reactie onderaan dit artikel.

Deel het gerust in je netwerk als anderen hiermee geholpen worden

 

Heb jij een vraag over jou zwangerschap,herstel na de bevalling of andere dingen waar je als moeder tegen aan loopt, mail me

Ik maak graag een blog voor jou.

Dank voor je tijd, fijne dag.

 

Claudy

 

 

Wil jij ook je oude lijf terug en energieke moeder zijn zonder lichamelijke klachten?

Meld je dan aan voor het mamasurvivalplan. Samen gaan we vier maanden lang aan de slag om jou lijf weer fit, sterk en energiek te maken zonder blijvende lichamelijke ongemakken.

Informatie kun je hier lezen. En wil je met mij in gesprek of dit echt is wat jij nodig hebt vraag dan hier een gratis lijf scan aan me, dan gaan we bellen!

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.