copy-of-optima-mama-special-1

Gun jezelf een geweldige zwangerschap en super begin van je moederschap!

Blijf op een verantwoorde manier sporten en leer hoe je om moet gaan met je veranderende lijf en brein

Je bent op zoek naar een zwangerschapscursus waarbij je niet alleen fit blijft maar ook grip blijft houden op je de lichamelijke en mentale veranderingen. Je wil op een praktische manier uitleg krijgen over hoe je je op een bevalling voorbereid en wat je moet doen om na je bevalling zo snel mogelijk hersteld, zodat je kan genieten van je moederschap en weer lekker aan het werk kunt na je bevalling.

Je leven gaat vanaf nu voorgoed veranderen.

Na die positieve zwangerschapstest weet je dat je leven voorgoed gaat veranderen. Je bent super blij maar ook super onzeker. Je hebt je hele leven controle gehad over je lijf en je brein maar nu ineens niet meer. 

Je voelt je  misselijk, je bent moe en je buik blijft maar groeien. Je krijgt last pijnlijke banden en je bekken voelt steeds losser aan. Je hormonen bepalen ineens je leven, hierdoor raak je de controle over je emoties kwijt. Je weet dat je een tandje moet terugschakelen maar dat is niet gemakkelijk met een drukke baan.

Je wilt ondanks je zwangerschap graag blijven sporten

Tijdens de reguliere sportlessen merk je dat je sneller buiten adem bent en het kost je steeds meer moeite om het vol te houden. Je weet dat bewegen goed jou en je baby is. Dus je wilt graag blijven sporten maar wel op een veilige manier en verantwoorde manier. 

Goed voor jezelf zorgen is moeilijk

Heb je een drukke baan en levert dit veel stress op, wees je dan bewust dat dit negatieve effecten heeft voor de baby in je buik. Onderzoek heeft aangetoond dat chronische stress tijdens de zwangerschap kan leiden tot een lager geboorte gewicht. Dat niet alleen onderzoek van de universiteit van Tilburg heeft aangetoond dat stress tijdens de zwangerschap de kans op gedragsproblemen (ADHD) bij kinderen vergroot.  Het is  dus heel belangrijk om tijdens je zwangerschap goed voor jezelf te zorgen en je stressniveau naar beneden te brengen. 

Wist je dat stresshormonen door de placenta door worden gegeven aan je baby?

De grote transformatie: je bent moeder geworden

De zwangerschap is de voorbereiding op de grootste transformatie in je leven. Na de bevalling  ben je ineens moeder geworden. Je bent ineens verantwoordelijk voor een klein hulpeloos wezentje. Hoe goed je er ook op voorbereid bent het maakt je heel onzeker. Alles nieuw en onvoorspelbaar, hoe fijn is het dan om een support groep om je heen te hebben die je helpt met tips of gewoon een luisterend oor is.

Ben jij degene die we zoeken?

Optima zwanger en herstel is een membership voor (aanstaande) moeders die graag grip willen blijven houden op deze bijzondere fase in het leven. De transformatie naar het moederschap is iets heel bijzonders en vraagt veel van je. Veel vrouwen blijven krampachtig vasthouden aan hun oude leven en ervaren dat dit niet meer werkt. Dit levert veel frustratie op en gaat ten koste van jezelf. Je hebt te weinig energie voor je kind, je partner en je werk.

Een nieuw leven betekent op zoek naar een nieuwe balans en dit vergt aanpassing en verandering. Ben jij bereid om dingen anders aan te gaan pakken dan is dit membership iets voor jou.

Wat ga je leren?

Je leert alles over je veranderende zwangere lijf en brein, zodat je grip blijft houden op je leven en een geweldige zwangerschap hebt en na je bevalling  en hoe je daar het best mee om kunt gaan.

Verantwoord blijven sporten

De meest opvallende verandering is het groeien van je buik. maar dat is niet het enige. Je lichaam maakt meer bloed, je slijmvliezen worden dikker en je bindweefsel slapper. Dit heeft invloed op je sportprestaties. Misschien heb je al gemerkt dat je sneller buiten adem bent en dat je sneller last hebt van lichamelijke ongemakken. Om te voorkomen dat erger wordt is het belangrijk dat je blijft sporten, maar dan wel aangepast. 

Het is belangrijk dat je leert je hoe je je spieren op de juiste manier moet trainen en hoe je veilig aan je conditie kunt werken. Dat niet alleen je leert ook wat je moet doen als je bekken of rug pijn gaat doen.

Goede balans tussen werk en prive

Tijdens je zwangerschap staat je lichaam bloot aan enorme hoeveelheden oestrogeen? Dit vrouwelijk hormoon verandert je brein, misschien heb je al gemerkt dat je vergeetachtiger bent geworden en veel emotioneler reageert. 

Je slaapt lichter, bent vaker wakker, minder slapen heeft invloed op je dagelijks functioneren, je kunt je moeilijker concentreren, je hebt meer behoefte aan zoete dingen en vind het moeilijker om beslissingen te nemen. Slecht slapen zorgt er ook voor dat je lijf minder goed hersteld, dus meer kans op lichamelijke klachten. Je bent dus minder belastbaar en moet op zoek naar een nieuwe balans.

Tijdens dit programma ga je leren hoe je hier weer een goede balans in kunt vinden. Je leert hoe je je grens kan herkennen en wat je vervolgens moet doen om grenzen aan te geven en te bewaken. Hoe je dat doet zonder schuldgevoel ga je leren in dit programma.

Vol vertrouwen bevallen.

Je hebt je kindje ongeveer 40 weken (soms iets eerder en soms iets later) veilig bij je gedragen en dan komt de tijd dat hij/zij eruit moet komen. Je moet bevallen. Zo’n bevalling is best een heftige gebeurtenis. Vraag je een vrouw van 80 hoe haar bevalling is gegaan dan dan vertelt ze hierover alsof het dag van gisteren was. Het belangrijkste bij een bevalling is dat je vertrouwen hebt dat het je gaat lukken. Het fijne is dat je dit gaat leren tijdens dit programma.

Herstel van je lijf na de bevalling.

Je staat er misschien nu niet bij stil, maar zo’n bevalling heeft je lijf tijd nodig om te herstellen. Je buikspieren en als je een vaginale bevalling hebt gehad zijn flink beschadigt. Ook de slapeloze nachten en borstvoeding eisen zijn tol. Na de bevalling tijdens je zwangerschapsverlof ga je leren hoe je je buikspieren veilig kunt trainen en hoe je kunt voorkomen dat je urine blijft verliezen. 

Na de bevalling is lijkt het alsof je lijf is overreden door een vrachtwagen je vraagt je misschien wel vertwijfeld af, komt dit wel goed?

Weer lekker aan het werk

Je verlof zit er weer op en dan moet je weer aan het werk. De overgang is voor veel vrouwen vaak heel groot. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Je bent lager belastbaar dan voor je zwangerschap en het is belangrijk om hier rekening mee te houden als je weer terug gaat naar je werk. In dit programma ga jij een plan maken hoe jij weer lekker aan het werk kunt gaan.

Claudy Truschel

Ik ben Claudy Truschel, ik ben in 2007 moeder geworden twee meisjes (tweeling) en in 2011 is mijn zoon geboren.

Ik heb ervaren dat moeder worden de grootste transformatie is die je leven doormaakt. Je leven is in één keer verandert. Je lijf en je hoofd zijn permanent verandert. Het is een stressvolle onzekere periode waarin het heel moeilijk is om balans te vinden tussen werk en thuis. Wat ik zelf heel moeilijk vond is zonder schuldgevoel tijd voor mezelf creëren.

Al 10 jaar train en coach ik succesvol (aanstaande) moeders om weer sterk en fit te worden. Daarnaast ben ik opgeleid als fysiotherapeut en heb ik gezondheidswetenschappen gestudeerd.

De afgelopen jaren ben ik gaan onderzoeken wat vrouwen nodig hebben om van hun schuldgevoel af te komen. Wat ze kunnen doen om meer tijd voor zichzelf te creëren en meer het leven te leiden dat voor hen voldoening geeft. Voor mij is dat de ultieme vorm van emancipatie.

Deze kennis en nog veel meer ga ik met jullie delen tijdens dit programma

 

Deze kennis ga ik met jou delen in deze workshop

Hoe gaan we er voor zorgen dat je een super zwangerschap hebt en na de bevalling snel weer hersteld en lekker aan het werk kunt.

Blijven bewegen is heel belangrijk en is de basis van dit programma. Je gaat wekelijks 1 uur in de buitenlucht trainen je kunt ook kiezen voor een twee keer in de week. Wat gaan we dan doen, we zorgen ervoor dat je op jouw niveau lekker aan je conditie kunt blijven werken. Naast conditietraining moeten we er ook voor zorgen dat de spieren in je lichaam sterk blijven. Het accent ligt vooral op het leren stabiliseren en versterken van je rompspieren. Zodat je het slap worden van je banden zo goed mogelijk kunt opvangen met je spieren.

Daarnaast is het belangrijk dat je snapt wat er allemaal verandert in je lijf en wat je kunt doen om je grip te blijven houden op je lijf.

De onderwerpen die aanbod komen zijn:

  1. De fysieke veranderingen in je lijf, hoe blijf ik zo lang mogelijk goed functioneren
  2. De mentale veranderingen in je lijf, hoe zorg ik dat ik in balans blijf?
  3. De bevalling, hoe zorg ik dat ik vol vertrouwen ga bevallen
  4. Het herstel, hoe wordt ik fysiek weer sterk genoeg om weer te kunnen sporten
  5. Einde zwangerschapsverlof: hoe zorg ik dat ik weer lekker aan de slag ga.

Wat kun je verwachten als je lid wordt van de  Optima Zwanger en Herstel community?

  • Je start met een intake gesprek van een half uur. Vooraf vul je een formulier in dat tijdens de intake besproken wordt.
  • Vanaf het moment dat je lid wordt van de community kun je 2 x per week trainen lekker in de buitenlucht trainen.  We trainen in kleine groepen van maximaal 10 personen zodat er voldoende ruimte is voor individuele aandacht.
  • Online leer omgeving waarin je zelf aan de slag kunt met 5 online modules over de volgende onderwerpen:
    1. fysieke veranderingen van je lijf tijdens je zwangerschap, hoe blijf ik fit en sterk tijdens mijn zwangerschap?
    2. De mentale veranderingen van je brein tijdens je zwangerschap, hoe zorg ik dat ik in balans blijf?
    3. De bevalling, hoe zorg ik dat ik vol vertrouwen ga bevallen?
    4. Het herstel, hoe wordt ik fysiek weer sterk genoeg om weer te kunnen sporten
    5. Einde zwangerschapverlof: hoe zorg ik dat ik weer lekker aan de slag ga.
  • Iedere maand is er een online vragensessie via zoom 
  • Iedere maand is er een online masterclass
  • Lidmaatschap van een besloten online groep waar je contact kunt leggen met de de andere (aanstaande) moeders uit de groep. Je kunt er je vragen stellen en elkaar ondersteunen.

Praktisch

Start van de programma

Je kunt op elk moment instromen.

Locaties

De sportlessen vinden plaats in de prachtige natuur rondom de ijzeren man en de Vughtse Heide. Ik werk in groepen tot maximaal 10 personen zodat iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen. Heb je klachten of lukken sommige oefeningen niet dan krijg je een alternatieve oefening.

De online vragenuurtjes gaan via zoom, voorafgaand van het vragenuurtje krijg je een link toegestuurd via deze link kun je inloggen

lestijden

zondagochtend  10.15 uur

woensdag 19.00 uur (start bij voldoende aanmeldingen)

Daarnaast is er elke eerst maandag van de maand een online vragenuurtje. 20.30 tot 21.30 uur.

Veel gestelde vragen

 

Word Optima Zwanger en Herstel vergoed door de zorgverzekeraar?

Dit programma wordt door sommige zorgverzekeraars vergoed, informeer bij je zorgverzekeraar.

Zit er individuele coaching bij?

Nee, je kunt je vragen stellen in de online community, daar reageer ik wel op vragen. Mocht je behoefte hebben aan individuele coaching dan kun je me mailen over de mogelijkheden.

Ik ben al bevallen is dit iets voor mij?

Ja zeker ook na je bevalling kan Optima Zwanger en Herstel je helpen. Na je bevalling is het vaak heel moeilijk om de juiste balans te vinden. Ben je onzeker over je buikspieren of heb je last van urine verlies dan kun je veilig meedoen met de sportlessen en ik help je ook om tijd voor jezelf te creëren om ook daadwerkelijk te gaan sporten.

Hoe zit het met betalen?

Je betaald door middel van automatische incasso, begin je halverwege de maand dan wordt het bedrag aangepast.

Hoe zit het met het opzeggen?

Je kunt per maand opzeggen, dit doe je voor de 18e van de maand zodat ik de facturatie op tijd kan stop zetten.

Ik heb een andere vraag?

Stuur me dan even een mail (claudy@femvital.nl) met je vraag en telefoonnummer dan bel ik je