Zomertijd, hoe voorkom je de energie dip?

Komend weekend gaat de zomertijd weer in. Heerlijk het is weer langer licht. Dat biedt weer mogelijkheden om ’s avonds te gaan sporten en lekker lang op het terras zitten genieten van een wijntje met vrienden.

Fijn die vooruitzichten maar dat uurtje minder slaap daar heb ik in het begin heel veel last van.

Ik heb veel moeite om uit mijn bed te komen, voel me heel suf en heb weinig energie. Omdat ik me heb voorgenomen om zuinig te zijn op mijn energie wil ik me dit jaar beter voorbereiden op deze overgang.

Hoe komt het nou dat je zoveel last van hebt?

Dat komt omdat je biologische klok wordt verstoord. De biologische klok wordt aangestuurd door het gebied in je hersenen dat de hypothalamus wordt genoemd. Zo zorgt de biologische klok dat allerlei processen in je lichaam volgens een vast ritme verlopen. Bijvoorbeeld je hartslag, je menstruatiecyclus en je slaap -waakritme. De biologische klok van de meeste mensen loopt gelijk met de wintertijd. Het verlies aan het uurtje minder slaap is dus niet het enige waar je last van hebt. Je biologische klok moet wennen aan dit nieuwe ritme en dat kost energie. Daarom hebben de meeste mensen meer last van het verzetten van de klok naar zomertijd dan naar wintertijd.

Door het verzetten van de tijd kom je in een soort mini jetlag.

Dit veroorzaakt dat je tijdelijk wat meer last hebt van vermoeidheid, concentratie en slaapproblemen. Vooral kinderen, mensen met chronisch slaaptekort (iets waar veel jonge ouders mee kampen) en avondmensen hebben meer moeite met de overgang naar de zomertijd. Ben je een avondmens, heb je door stress, slapeloosheid al last van vermoeidheid, concentratie- en slaapproblemen. Dan is het slim om je goed voor te bereiden op het verzetten van de klok. Voor degene die twijfelen hoe het ook al weer was, we zetten de klok vooruit. (Ezelsbruggetje: voorjaar de klok gaat vooruit)

Ook kinderen hebben last van het verzetten van de klok.

Ze komen moeilijker in slaap en zijn pas laat wakker. Het enige voordeel dat je hebt is dat de kinderen een uurtje later wakker worden.
Dat is op zondag een voordeel, kun misschien een uurtje langer blijven liggen. Maar je hebt een grote kans dat je ze op maandag wakker moet maken en dat ze de eerste week onuitstaanbaar zijn door slaaptekort. Geen leuk vooruitzicht.

Heb jij ook last van de zomertijd, kom jij ’s ochtends je bed niet uit en kan je ’s avonds niet in slaap vallen?

Dan heb ik een paar tips voor je die je helpen om sneller je biologische klok op orde te krijgen. Zodat je minder last hebt van de energie dip

Tip 1: Zet je wekker niet naast je bed maar aan de andere kant van de slaapkamer, zodat je direct je bed uit moet als de wekker gaat.

Je wordt niet fitter als je steeds op de snooze knop drukt. Het helpt niet om je biologische klok te laten aanpassen aan de zomertijd.

Tip 2. Gooi direct je gordijnen open en laat het zonlicht binnen.

Nog beter ga zo snel mogelijk naar buiten voor een ochtendwandelingetje of ga hardlopen. Zonlicht zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine wordt geremd. Melatonine is een hormoon dat het slaap-waakritme beïnvloedt, het zorgt ervoor dat je slaperig wordt.

Tip 3. Dim ’s avonds de lichten, kijk vlak voordat je gaat slapen niet meer naar je tv, tablet of telefoon.

Kunstlicht zendt veel blauw licht uit en dat zorgt ervoor dat je geen melatonine aanmaakt en je je dus niet slaperig gaat voelen. Wil je toch op je tablet kijken er zijn speciale apps die ervoor zorgen dat het blauwe licht wordt weg gefilterd. Je mag het wel gezellig maken met kaarsjes aan. Kaarsjes zenden meer rood licht uit en dat remt de aanmaak van melatonine niet en het zorgt voor een fijne sfeer in huis.

Tip 4. Ga deze week al steeds iets eerder naar bed en sta al wat vroeger op.

Zo went je lichaam alvast aan de nieuwe tijd. Als je vanaf nu elke dag 10 eerder naar bed gaat en 10 minuten eerder op staat en dan is de overgang niet zo groot.

Tip 5. Bereid je kinderen ook voor op de zomertijd.

Breng kleine kinderen al wat vroeger naar bed en haal ze iets eerder eruit. Laat ze veel buitenspelen en als ze overdag moe zijn, zorg dan voor een time out. Ga lekker op de bank zitten een boekje lezen of laat ze even een dutje doen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
– Heb jij ook last van de overgang naar de zomertijd?
– Waar heb jij het meeste last van?
– Misschien voel jij je juist veel energieker?

Dank voor je reactie onderaan dit artikel en deel het gerust met andere moeders.

Heb jij een vraag over hoe jij meer energie krijgt als drukke werkende moeder mail mij, ik help je graag verder.

Energieke groet,

Claudy Truschel

Recent Posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.