Met deze 6 principes van verandering ga je wel je doelen halen

Januari loopt alweer op zijn einde, en hoe zit het met je goede voornemens? Hoe vaak heb je al gesmokkeld? Ben je al gestopt? Of heb je dit jaar maar geen goede voornemens gemaakt omdat je toch wist dat je ze niet ging volhouden.

Hoe zorg je er nu voor dat die 5 kilo aan je lijf echt verdwijnt, je echt 5 km gaat hardlopen of je echt gezonder gaat leven? Waarom lukt het je maar niet? Wat maakt het zo moeilijk om veranderingen vol te houden?

Je bent echt niet de enige, 80% van de mensen die een poging doen om te veranderen lukt het niet, 20% lukt het wel, wat doen die nou anders?

Het geheim is dat zij gebruik maken van de 6 bewezen principes van verandering:

1. Een persoonlijk doel
Als je een concreet en helder beeld hebt van wat je doelen zijn, wordt het veel gemakkelijker om te bepalen wat je te doen staat. Maar dat is heel lastig, vooral als het om een persoonlijk doel gaat is het lastig dit zo concreet mogelijk te maken. Toch daag ik je uit om dit wel te doen.

2. Motivatie
Je gaat alleen je doel halen met een grote intrinsieke motivatie. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd wordt om aan de slag te gaan. Het helpt als je op een rijtje zet wat de voordelen zijn van de verandering die jij wil gaan doen. Stel jezelf de vraag wat het je oplevert als je gaat veranderen, niet alleen voor jou, je carrière maar ook voor je familie en vrienden.

3. Haalbare stappen
Bij de start is je motivatie hoog en wil je alles tegelijk aanpakken. Maar het gaat fout, als het niet lukt.  Stel je voor dat je gezonder wil leven, een van dingen die je je hebt voorgenomen is dat je 3 keer in de week wil sporten, maar in de praktijk sport je maar 1x per week. Je vindt dat je op dit onderdeel gefaald hebt en dat voelt als falen op het totaal. Dat gevoel van falen wil je niet dus stop je maar helemaal.

Wil je succesvol zijn dan is het slim om je doel op te knippen in haalbare stappen. Je focust je op 1 ding tegelijk. Als het een keer niet lukt dan is dat niet erg. Het is maar een kleine stap en is het veel gemakkelijker om het gewoon nog maar een keertje te proberen.

Een ander voordeel is dat je makkelijker je doelen bereikt dus ook vaker succesmomenten hebt en dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft om door te gaan.

4. Uitdagende momenten
Hoe vaak word je in de verleiding gebracht om terug te vallen in je oude gewoontes? Hoe zorg je ervoor dat je niet aan die verleiding toegeeft?

De kans op succes wordt groter als je vooraf bedenkt wat de verleidingen zijn en wat er allemaal mis kan gaan. Als je je daar bewust van bent en bedenkt hoe je hier mee om kunt gaan, is de kans kleiner dat je in de fout gaat of afhaakt.
Als je altijd een appel in je tas hebt, dan is de verleiding minder groot om iets lekkers te kopen als je honger hebt.

Bedenk dus niet alleen wat je moet doen om succesvol te zijn, maar breng ook je zwaktes in kaart.

5. Omgeving betrekken.
Als je iets wil veranderen dan is het heel belangrijk om je omgeving erbij te betrekken. Het helpt je op 2 manieren:

1. Je vergroot je eigen commitment door met anderen te delen wat je doel is
2. Ze kunnen je ondersteunen en feedback geven tijdens de verandering.

Als je meer wil gaan bewegen helpt het enorm om samen met een vriendin te gaan sporten in plaats van als je alleen gaat. Dan is het veel gemakkelijker om thuis te blijven als je moe bent of geen zin hebt.

6. Meten en reflecteren
Meten is weten. Wil je iets veranderen dan is het voor de bewustwording belangrijk om veranderingen te meten. Het houdt je op koers. Maar nog belangrijker is reflecteren. Daarvan leer je het meest. Je leert door ervaringen, wat ging er goed, wat ging er niet goed en wat heb ik daarvan geleerd? Die reflectie is het scherpst als dit kort op het moment is waarop je reflecteert. Het is beter om aan het eind van elke werkdag of avond te reflecteren dan de dag erop. Dan ben je al heel wat details vergeten.

Wil je dus serieus met gedragsveranderingen aan de slag gaan dan is het belangrijk om elke dag even stil te staan bij die veranderingen.

Aan de slag
Het optima mama netwerk helpt je op basis van deze 6 principes van succesvolle gedragsverandering. Wij helpen je om je doel en motivatie scherp te stellen. Je doel in kleine, haalbare stapjes op te knippen en je voor te bereiden op uitdagende momenten. Het netwerk is bij uitstek de plek waar je je moet verantwoorden en we ondersteunen elkaar en geven feedback. We stimuleren je ook om je voortgang te meten en te reflecteren. Wil je echt je doelen halen dit jaar wordt dan lid. Lees hier meer over het optima mama netwerk.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.